a

Facebook

Copyright © 2019 Адвокат Деркач Денис

8:00 - 18:00

Ми працюємо з пн. по пт.

Телефонуйте для консультації

Facebook

Пошук
Меню
 

Як діяти при помилковому перерахуванні коштів не тому отримувачу?

Деркач Денис - адвокат > Новини / статті  > Як діяти при помилковому перерахуванні коштів не тому отримувачу?

Як діяти при помилковому перерахуванні коштів не тому отримувачу?

Трапляються випадки, коли кошти, які повинні бути перераховані тій чи іншій фізичній/юридичній особі помилково потрапляють на рахунок зовсім іншої особи, з вини платника або ж вини банку. Як діяти та хто нестиме відповідальність у разі помилкового перерахування коштів?

  • Якщо помилковий переказ стався з вини банку

Відповідно до норм Закону, у разі помилкового переказу суми на рахунок неналежного отримувача, що стався з вини банку, цей банк-порушник зобов’язаний НЕГАЙНО ПІСЛЯ ВИЯВЛЕННЯ ПОМИЛКИ ПЕРЕКАЗАТИ ЗА РАХУНОК ВЛАСНИХ КОШТІВ СУМУ ПЕРЕКАЗУ НАЛЕЖНОМУ ОТРИМУВАЧУ (Закон «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні).

У противному разі отримувач має право у встановленому законом порядку вимагати від банку-порушника (в тому числі, і у судовому порядку) ініціювання переказу йому суми переказу за рахунок власних коштів, сплати пені в розмірі 0,1 відсотка суми простроченого платежу за кожний день прострочення починаючи від дати завершення помилкового переказу (проте, така сума не може перевищувати 10 відсотків від суми переказу).

Окрім того, банк-порушник повинен негайно повідомити неналежного отримувача про помилковий переказ і про необхідність переказати банку еквівалентну суму коштів. Повідомлення (за встановленою формою) надсилають неналежному отримувачеві безпосередньо або через банк, що його обслуговує.

В свою чергу, неналежний отримувач повинен протягом трьох робочих днів від дати надходження повідомлення банку перерахувати йому суму помилкового переказу.

  • Якщо помилковий переказ стався з вини платника

Перш за все, варто зазначити, що згідно норм закону, платник несе відповідальність за точність інформації, яку зазначає у документі на переказ (п. 33.2 Закону № 2346). Відтак,якщо він неправильно обрав чи оформив платіжний інструмент, це помилка та відповідальність  платника.

Якщо помилку платник виявив досить швидко і кошти ще не списалися з його рахунку, то він може подати до банку документ про відкликання платіжного доручення. Платник має право це зробити до списання платежу з його рахунку (п. 23.1 Закону № 2346,п. 2.29 Інструкції № 22). Документ про відкликання платник може скласти у довільній формі: в паперовому або ж електронному вигляді.

Якщо ж все ж кошти вже були зараховані неналежному отримувачу, то платнику слід  негайно надіслати неналежному отримувачеві вимогу про повернення суму переказу (цінним листом із описом вкладення із повідомленням про вручення!). У вимозі потрібно зазначити: дату перерахування коштів, точну суму помилкового переказу, банківські реквізити платника для повернення коштів, а також строк для виконання вимоги та відповідальність за його порушення.

Пам’ятайте, що норми Цивільного кодексу встановлюють обов’язок особи, що набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), повернути потерпілому таке майно (стаття 1212 ЦК України). Ця норма і є правовою підставою для повернення помилково перерахованих коштів не тому отримувачу.

На практиці часом трапляються нетипові випадки, коли кошти були помилково перераховані фізичній особі, яка вже померла, або ж на рахунок банку, який ліквідовується. У таких ситуаціях врегулювання проблеми потребує більш юридично зважених дій та рішень, а тому, слід скористатися послугами кваліфікованих юристів для повернення таких коштів.

Бажаємо вам ніколи не потрапляти в такі неприємні ситуації та завжди бути уважними при заповненні банківських реквізитів.